Kariéra bez hraníc



 

 English version

 

logo.jpg

 

mojbiznis.gif

Prečo je kríza dobrá?

kriza.jpg

 5 dôvodov, prečo je kríza dobrá:

  • Nájdeme stratenú schopnosť: šetriť. Schopnosť, ktorú sme mali, ale prebytkom a vývojom posledných rokov sme ju akoby začali strácať. Je stále viac ľudí, ktorí nechápu, ako fungujú bankové úvery, čo znamenajú úroky a úroky z úrokov, a prečo auto alebo počítač (s výnimkami, ak sú používané na prácu) nie sú dobrou investíciou. Kríza prináša oprášenie týchto zručností, ktoré budú asistovať neskôr pri rozbiehaní ekonomiky. Pre firmy to znamená (snáď) poučenie o potrebe tvorby rezerv a plánu B.
  • Lepšie sa dýcha? Zisťujeme, že to obrovské auto, ktoré sme “nevyhnutne” potrebovali pre našu trojčlennú rodinu, sa dá nahradiť menším. Menšia spotreba, väčší príspevok očisteniu ovzdušia. Konečne uvidíme, ako reálne zníženie spotreby ovplyvní globálne otepľovanie a stav ovzdušia, ak bude kríza skutočne dlhodobá.
  • Produktivita vs prezamestnanosť. Áno, mnohí naskakujú na vlnu “prepúšťania”, možno hoci urgentne nemusia. Možno to však znamená, že vedia podať rovnaký výkon s menším počtom ľudí – reorganizáciou úloh, aktualizáciou nevyhnutného vs robeného zo zvyku atď...Takého zoštíhlenie s dobrým dopadom na produktivitu vo firme má pozitívny dopad na ekonomiku – ostáva viac na tvorbu rezerv, nové investície a tým na tvorbu nových, ale stabilných pracovných miest v budúcnosti.
  • Vypneme telku – šetríme energiu a mentálne zdravie. Aj tak vieme, čo v nej dnes večer pôjde – ďalší monitoring toho, čo všetko ide horšie, než sme čakali. Nie z rebelantstva, ale s cieľom zachovania si akej takej mentálnej stability (a preto aj udržania výkonu v práci, ktorú našťastie stále máme) vypíname televíziu – a možno aj po prehrmení búrky zistíme, že sme pokojnejší, vyrovnanejší a nič nám neušlo, keďže aj tak si nás horúce novinky našli v podobe internetu alebo kolegyne, ktorá reportuje len to, čo nepočuje.
  • Ukáže sa charakter. Jeden môj obľúbený autor tvrdí, že charakter, tak ako oceľ, sa tvorí za horúca. Kríza ukazuje charakter ako ľudí (už teraz viete rozlíšiť tých, ktorí začali bedákať, hoci sa ich situácia nezhoršuje, a tých, ktorí začali ihneď konať. Tých, na ktorých sa môžete obrátiť, ak nastane zle, a tých, ktorých radšej obídete, aj keby ste na „chleba nemali“), tak i charakter firiem (bolo prepúšťanie to prvé, čo firme napadlo pri správach o páde trhu? Ak už k prepúšťaniu došlo, ako sa k nemu postavili? Citlivo, alebo spôsobom: padáš, padáš, ostávaš, padáš...Podali prepusteným pomocnú ruku v podobe asistencie pri hľadaní novej práce?. Aký je charakter tej vašej firmy?)

Je normálne sa báť: Fáza obáv

Dotknú sa našej firmy následky krízy? Bude moja firma prepúšťať? Podľa akého kľúča? Ako dlho potrvá to trápenie? Skutočne odchádza naša prevádzka mimo Slovenska, do lacnejších krajov?

Obavy a pocity úzkosti sú normálne a predpokladateľné. Hľadajte však, čo vám váš strach chce povedať. Ako môžete svoj strach využiť vo svoj prospech:

Mohol by byť aj signálom na to, že je potrebné konať? V tom prípade čítajte ďalej:
 

5 krokov, ktoré môžete urobiť na uľahčenie si krízy:

Vytvorte si peňažnú rezervu.

I keď sa všetky vlády a zároveň firmy a butiky na Obchodnej/Hlavnej atď, snažia nabádať občanov, aby míňali a tak podporovali ekonomiku, my sa k nim pripojíme len za podmienky, že máte vytvorenú dostatočnú finančnú rezervu v podobe hotovosti pokrývajúcej vaše rodinné výdavky na minimálne šesť mesiacov. Ak toľko úspor máte, je to ideálne. Ak nie, snažte sa vylúčiť nepotrebné výdavky tak, aby ste túto úroveň dosiahli. Takýto hotovostný vankúš vám pomôže v situáciách, ak by ste nedajbože o zamestnanie prišli. Nedostatok hotovosti by vás nútil hľadať prácu čo najrýchlejšie, čo však niekedy znamená bezhlavo, často bez ohľadov na dlhodobú kariéru a núti robiť voľby (podradná práca, 40% nižší plat a pod), ktoré by sme s dostatočnou rezervou tak rýchlo neurobili. Počítajte s tým, že čím ste na tom kariérne vyššie, tým dlhšie vám to potrvá vybrať si z menej príležitostí, ktoré na trhu sú.

Informujte sa.

Fakt, že sa bude vo vašej firme prepúšťať sa nedozviete až pokiaľ to nebude informácia verejná, no o čom by ste sa mali informovať sú postupy firmy v podobných situáciách, ktoré hlavne u veľkých a zahraničných firiem sú relatívne dobre stanovené dopredu? Bude vám poskytnuté odstupné v prípade prepúšťania?  V akej výške?  Aká je výpovedná lehota?  Má manažment v zámere zorganizovať napr. semináre pre orientované na zručnosti pri hľadaní práce (životopis, pohovor) alebo či inak asistovať prepusteným zamestnancom. Bude poskytnuté služby psychológa ? Existuje nejaký kľúč, podľa ktorého sa  v prípade hromadného zamestnanci vyberajú? Niektoré z týchto informácii sú stanovené zákonom krajiny, v ktorej pracujete, iné sú zverejnené komunikačnými prostriedkami firmy. Niektoré body zachytáva pracovná zmluva a o takzvaných nepísaných pravidlách vás môže poinformovať váš nadriadený?

Makajte na plné obrátky.

Pri hromadných prepúšťaniach je kombinácia faktorov, ktoré determinujú to, kto prepustený bude rozmanitá. Vašou najlepšou stávkou však je zabrať v práci na plné obrátky, obetovať trochu voľného času a ukázať, že ste pre firmu naozaj prínosom. Mimo prípadov kompletného eliminovania podnikania sa firma skvelých pracovníkov bude snažiť udržať a to obzvlášť v ťažkých časoch. Aj keby sa vaše celé oddelenie rušilo, zvyšuje vám to šance na ponuku práce v oddelení inom alebo v inej prevádzke v rámci firmy. Samozrejme nič nie je stopercentné a o prácu môžete prísť kvôli tomu že ste do firmy prišla ako posledná.. Pamätajte však, že v komplikovaných časoch  sú aj firmy, ktoré ľudí naberajú obozretné, no ak sa prihlási kandidát., ktorý ma vďaka zanieteniu a dobrému výkonu skvelé referencie, ľahšie sa im rozhodnutie o prijatí vykonáva.

Rozhliadajte sa. 

Vytvorte si aspoň akú–takú predstavu ako by váš plán B vyzeral keby k najhoršiemu naozaj došlo. Všímajte si aké firmy a na aké pozície stále najímajú a či by ste sa vedeli na nich uplatniť. Je takisto načase oprášiť staré kontakty a nadviazať nové či už s priateľmi, bývalými spolužiakmi, dodávateľmi alebo zákazníkmi. Nikdy neviete či by vás niektorý z vašich známych nevedel priviesť k novej príležitosti. No ak sa s sa známemu ozvete len keď už niečo naozaj potrebujete s klobúkom v ruke a po viac ako troch rokoch absencie akéhokoľvek kontaktu, bude neskoro. Do tejto kategórie patrí aj snaha oprášiť si životopis o najnovšie skúsenosti a vzdelanie aby ste ho mali v takpovediac polohotovej verzii keby ho naozaj bolo treba.

Rozširujte svoje znalosti.

Ovládanie nového softvéru, absolvovanie školenia či už aj za vlastné náklady a všeobecné prehĺbenie vzdelania  vám nie len že pomôže zvýšiť produktivitu ale urobí aj cennejším pre súčasného zamestnávateľa. Navyše ak by ste boli nútený novú prácu hľadať, vylepší  životopis a uplatniteľnosť na trhu práce. Kurzy, tréningy či knihy sú však len jeden zdroj rozširovania vašich znalostí a zručnosti. Hádam aj viac významným je si tieto zručnosti vyskúšať. Nebojte sa vo firme chytiť sa niektorých aj zdanlivo nepríťažlivých iniciatív alebo iných príležitostí získať alebo oprášiť niektoré zručnosti? Treba zorganizovať firemný večierok či nejaký postup už dlhšie nefunguje len nemal kto prísť s nápadom ako to vylepšiť a aj ho zrealizovať? Vedeli by ste zlepšiť tímové porady? Za tým všetkým číhajú príležitosti niečomu novému sa naučiť. Príležitostí je všade mnoho, na niektoré vás upozornia aj vaši zákazníci či dodávatelia., len ich treba nájsť, chopiť sa ich a priviesť do úspešného konca. Ak získate podporu šéfa, v dnešnej dobe najme tým, ak bude vaše riešenie čo najmenej nákladné, pre vaše nápady, získavate dodatočné body ako človek, ktorý prináša dodatočný osoh firme. Neobmedzujte sa však len na firmu, ak vám povedzme chýba skúsenosť s vedením kolektívu či prácou s ľuďmi, charitatívne, dobrovoľnícke či záujmové aktivity môžu byť dobrým priestorom na získanie takýchto zručností.

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg