Kariéra bez hraníc



O firme Google

Googleplex je hlavná centrála Google, Inc., nachádzajúca sa v zelenom prostredí severnej Kalifornie v mestečku Mountain view. Podľa časopisu Forbes je to práve táto obrovská centrála Google hlavným dôvodom, prečo sa táto firma umiestnila na prvú priečku v zozname top 100 firiem v USA, pre ktoré sa oplatí pracovať. Prečo? Poďme sa pozrieť bližšie na to, čo Gooogle robí inak než ostatné firmy, alebo tie naše, slovenské. Údaje pochádzajú z Forbes, New York Times, návštevy Google v Mountainview a osobného rozhovoru s jedným z uchádzačov o pracovné miesto v tejto firme, ktorý prešiel ich náborovým procesom.

 

Začnime tým, že Mountain View je sám o sebe nádherným zeleným miestom (a súčasťou známeho Sillicon Valley (kremíkové údolie) tiahnuceho sa od južnej časti San Francisca až po San Jose). Prechádzate sa ulicami, a z každého trávnika na vás pózuje iný globálny hráč - Yahoo, Microsoft, Cisco, McAffee... Človeku sa tu naskytá otázka, ako to riešia v bežnom živote - rozprávajú sa ľudia z Google s ľuďmi z Yahoo, keď sa stretnú na obedňajšej prestávke v tej istej reštaurácii naokolí? Má Mountain View vianočné akcie, kde sa na jednom mieste stretne konkurencia, ktorá by zaplatila milióny za to, aby videla do hrncov tých druhých? To nevieme, avšak miesto samotné sála podivuhodný pokoj, akoby to bola skôr milá dedinka a nie miesto, kde sa parí z hláv vedcov, stratégov a miniatúrnych počítačov.

 

Vadim, ktorý prešiel 4 kolami pohovorov s Google tvrdí, že prvé, čo vás pri vstupe do Google kampusu ohúri, je ich gurmánske jedlo, zadarmo pre všetkých zamestnancov, 24 hodín denne. 11 interných jedální je zásobovaných jedlom, ktoré je lahôdkou ako pre jazyk, tak pre oko. Google dobre vie, čo si na svojich zamestnancoch vážiť. Sú to ich šedé bunky, a ochota vydať zo seba čo najviac. A o obe sa rozhodli postarať. To prvé preto zásobujú najkvalitnejším jedlom nie kvôli imidžu firmy, ale kvôli tomu, že je dávno dokázané, že strava ovplyvňuje nálady, stav človeka, a tým aj jeho výkon. A tak na kampuse nenájdete jediný automat na tzv. "fast-food" alebo fľašky Coca-Coly. Všetko, čo sa tam dá zjesť, sú bio-potraviny, pripravené vychýrenými firemnými kuchármi.

 

Googláci môžu okrem iného v týchto priestoroch hrať plážový volejbal, stolný futbal, videohry, biliard, ping pong alebo sa len tak korčuľovať, prípadne bicyklovať v okolí. Nechýba samozrejme plaváreň, telocvične a najlepšie nakoniec - masážne postele pre všetky unavené mozgy.

 

Pre zamestnancov, ktorí práve pracujú na tajných alebo urgentných projektoch, sú k dispozícii osobní asistenti, ktorí im zariadia všetko - od prania špinavej bielizne (alebo si ju môžete priniesť do práce so sebou a vyprať si ju zadarmo tam), starostlivosť o deti, alebo rezervácie reštaurácií, hotelov a dovoleniek. Normálnou súčasťou kancelárií sa stali ich štvornohí miláčikovia - pokiaľ nemajú blchy, alebo sa nesprávajú agresívne, tak si ich môžu zamestnanci nosiť so sebou do práce. Zdá sa, že zakladatelia tejto firmy svoj výrok v 2004 mysleli vážne: "Google nie je konvenčná firma a ani sa takou nechce stať. Misia dokonaná."

 

Firma taktiež podporuje sociálne a spoločenské aktivity svojich zamestnancov - raz mesačne spoluorganizuje športovú akciu pre vybranú neziskovú organizáciu. Čo sa týka environmentalistiky, 5 tisíc dolárov prispievajú každému zamestnancovi, ktorý sa rozhodne kúpiť si miesto klasického auta auto na hybridný pohon, čo je momentálne najnovší environmentálny "hit" na západnom pobreží.

 

Aby bol obraz o tomto pracovnom prostredí dokonaný, treba spomenúť obrovské knižnice, škôlku, notárske úrady, servis pre autá a 5 doktorov prístupných len pre zamestnancov firmy - všetko a všetci priamo v budovách centrály firmy. Jednoducho - všetko, čo si človek vie predstaviť, že by potenciálne mohol potrebovať, nájde priamo tam, kde má cez deň pracovať - a zamestnanci tento prístup aj logicky milujú.

 

Vadimova prvá reakcia na otázku, čo ho zaujalo v Googli najviac, bolo: "Vo firme to vyzerá, akoby práve v tomto momente, keď som vstúpil do ich budovy, začala tá najväčšia zábava. Okolo mňa kráčali ľudia v cyklistických odevoch aj s bicyklami, skupinka mladých ľudí v šortkách sa rozpráva popri tom, ako hryzká svoju desiatu, a z druhého poschodia na teba kričí niekto z knižnice. Máš pocit, že si sa vrátil späť do vysokoškolských čias, keď na internáte vládol život, okolo seba si mal priateľov a spoločne ste sa učili. Tu je to s jedným rozdielom - spoločne pracujete a vytvárate nové vzrušujúce produkty a projekty.".

 

Spýtali sme sa ho aj na kolá pohovorov: "Deň pred tým, ako mi začali pohovory s Google, som mal pohovor v Amazone v Seatli. Úplne ma vyšťavili a ľudia, s ktorými som mal pohovor, boli veľmi nepríjemní. Vyriešil som skoro všetky algoritmy, ktoré mi zadali, ale proces a osobná skúsenosť s ľuďmi nebola veľmi pozitívna. A tak som išiel na pohovor s Google s veľkými obavami - ak sa Amazon správa takto, ako sa bude Google, číslo 1. na trhu? Na moje prekvapenie, Googláci boli extra milí. Zistil som, že aj technické pohovory sa dajú zvládnuť príjemne a dá sa z nich mať nakoniec pozitívny pocit. Dali mi úlohy, stál som pri tabuli rovnako, ako to bolo v Amazone, avšak s nimi som mal pocit, že kolaborujeme. Diskutovali sme, pýtali sa otázky, niekedy zažartovali. Bola to proste fantasticky uvoľnená atmosféra, v ktorej sa aj oveľa ľahšie a kreatívnejšie premýšľalo. Aj vďaka tomu som prvé tri pohovory zvládol nad vlastné očakávania. Pri štvrtom som však objektívne nebol vo svojej koži - v to ráno som jednoducho vykročil nesprávnou nohou, a tým som ich zmiatol. Povedali mi, že majú o mňa záujem, len si musím zopakovať ešte dva pohovory, aby pochopili, čo sa to vlastne so mnou na štvrtom pohovore stalo. V tom čase som však dostal veľmi zaujímavú ponuku od Adobe, ktorú som sa rozhodol prijať - boli v mojej top trojke firiem, pre ktoré som chcel pracovať, takže som sa rozhodol rýchlo a na ďalšie pohovory s Google nejdem. Ale ostaneme v kontakte, uvidíme, ako sa situácia vyvinie povedzme o 3 roky.".

 

O náborovej stratégii Google sa veľa hovorí - už je jasné, prečo naberá doslova a dopísmena všetky kvalitné mozgy, ktoré na trhu nájde, aj keď pre nich možno ani nemá pripravené projekty na rozbehnutie. Cieľom je nedovoliť konkurencii získať tieto kvalitné pracovné sily. Ide tu o vojnu o talent, a Google v nej hrá momentálne prím.

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg