Kariéra bez hraníc



Prieskum informácií

Prieskum nie je FÁZOU procesu hľadania práce. Ide o nepretržitý a plynulý proces učenia sa o trhu, v ktorom chcete pôsobiť. Nezačína sa získaním pohovoru a nekončí podpisom zmluvy. Začína sa rozhodnutím zapojiť sa do pracovného trhu a končí sa - nekončí sa vlastne nikdy (možno v dôchodku, ale to je na vašom rozhodnutí).

Toto bádanie a učenie sa o trhu vám z dlhodobého hľadiska prinesie veľa - získanie práce je len minimálny začiatok. Prinesie vám to dlhodobé profesionálne kontakty a kariérny pokrok, ktorý si sami naplánujete. Otvorí vám to mnoho iných možností - od učenia daného predmetu na školách, až po otvorenie vlastnej firmy.

AKO ZAČAŤ:

Toto sú okruhy tém, ktoré chcete mať pokryté:

  1. Historický vývoj daného trhu. V akom štádiu životného cyklu sa trh nachádza? (sú to začiatky, alebo rýchly rast, alebo skôr úpadok?). Kedy sa to všetko začalo, kto bol prvý, kto prišiel s inováciami? Bola to odpoveď na demografické zmeny (baby boom po vojne, alebo starnutie obyvateľstva v Európe a Amerike), alebo skôr vyvolaný dopyt (integrácia fotenia a telefonovania)?
  2. Hlavní hráči na trhu. Kto to sú, a ako sa dostali tam, kde sú? Skladá sa trh z niekoľko veľkých hráčov, alebo ide skôr o množstvo menších firiem? Kto a aké inovácie plánuje priniesť?
  3. Firma. V akom štádiu životného cyklu sa nachádza? Je v dynamických, alebo ťažkých začiatkoch, alebo skôr v agresívnom raste, alebo naopak - bojuje proti úpadku? Aký máte postoj k jej stratégiám (ako vnímate jej produkty/služby v porovnaní s konkurenciou, ako vnímate jej prezentáciu na verejnosti?).
  4. Ľudia. Poznáte niekoho vo firme alebo na trhu, koho si profesionálne vážite a chceli by ste osobne spoznať? Kto vás v predstavenstve danej firmy zaujal ako zaujímavá osobnosť? Kto tvorí tím, pre ktorý by ste mali potenciálne pracovať? Čo všetko viete o človeku, kto bude viesť pohovor?
  5. Vývojové trendy. Ako si myslíte, že sa trh bude ďalej vyvíjať, za predpokladu rôznych demografických, technologický, politických a ekonomických zmien?

Toto všetko však predpokladá váš záujem o daný trh, odvetvie, odbor. Bude veľmi ťažké všetko toto si naštudovať, ak vás daný sektor vôbec nezaujíma. V tom prípade však nastáva otázka: prečo by ste vôbec pre túto organizáciu na tomto trhu chceli pracovať? (Odpoveď:"peniaze", "dobré meno", "neviem - a prečo nie?" nie sú dostačujúce!) V takom prípade si to ešte raz dobre premyslite a skúste sa orientovať na odvetvia, ktoré vás prirodzene zaujímajú...

Zdroje, do ktorých nazrieť:

  1. Odborné publikácie/časopisy. Sú vydávané odbornými organizáciami, alebo komerčnými vydavateľstvami. Každopádne vám dajú veľmi dobrý prehľad o tom, čo sa na trhu momentálne deje, lokálne i medzinárodne. Prečítajte ich vždy od A po Z - potrebujete získať odborný žargón a pochopiť súvislosti medzi jednotlivými hráčmi, a predpoklady ďalšieho vývoja. Príkladmi takýchto časopisov sú Construction Management v Európe, alebo HR Magazine v USA.
  2. Profesionálne organizácie / komunity. Ok, stojí to peniaze, ale získate veľa: dostanete sa k informáciám, ktoré len tak "neležia na internete" - od kontaktov, po konkrétne príležitosti, až po nové vývojové trendy. Pred tým, než zaplatíte členské, si však zistite, ako široko akceptovaná daná organizácia v praxi je. Príklad: v VB nemôžete získať seniorskú pozíciu v HR, ak nie ste CIPD certifikovaný. Preto CIPD odporúčame všetkým HR profesionálom, ktorí sa chcú presadiť vo Veľkej Británii. Na druhej strane, zamestnávatelia v USA ani netušia, že podobná organizácia (tam SHRM) vôbec na trhu existuje.
  3. Online Networking. Každé (aspoň relatívne relevantné) meno v danej firme/sektore, ktoré poznáte, vyhľadajte na internete. Závisí od krajiny, ktorý vyhľadávač použiť: v USA by to bolo MySpace, v Európe skôr Linked-in, v Nemecku Open-BC, na Slovensku buď blogy na SME, Nomadlife atď. Prostredníctvom firemných alebo osobných blogov sa o daných osobách alebo celých tímoch viete dozvedieť veľa, a možno aj zistíte, že máte spoločných známych! (čo je potom milý spôsob prelomenia ľadov na začiatku pohovoru).
  4. Agentúry (ak ste sa o príležitosti dozvedeli cez tretiu osobu). Využite ich - sú tu na to, aby do procesu prinášali dodatočnú hodnotu, nie aby len spájali dve strany, ktoré sa nevedeli nájsť. Budú o tíme, firme, firemnej kultúre a človeku, ktorý bude viesť pohovor, vedieť dostatočne veľa - opýtajte si dané informácie!
  5. Váš osobný network - sieť ľudí, alebo inak povedané - kontakty. Určite nejaké máte - rodina, priatelia, známi, bývalí spolužici, kolegovia, parťáci z posilovne atď. Všetci (alebo aspoň väčšina) sa vyzná v niečom konkrétnom a majú vlastné skúsenosti a zažili to, čím prechádzate vy, na vlastnej koži. Učte sa od nich - dozviete sa, aké je to robiť marketing pivu, IT poradcu, architekta pre developerskú spoločnosť, manažéra predaja, prognostika pre SAV, chemika v kozmetickej firme...nikdy neviete, aké vedomosť a informácia vám pomôže pri inteligentnom rozhovore počas pohovoru!

Nech vás toto bádanie inšpiruje a nikdy neprestane nudiť! Dajte nám vedieť ako vám to ide! Prípadne sa nás pýtajte konkrétne otázky, ak ste tu nenašli, čo ste hľadali!

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg