Kariéra bez hraníc



Pravidlá, ktorých sa treba držať

A teraz zopár pravdivých TIPOV, ktoré vám pomôžu vybudovať 100-percentné CV:

  1. Výber formátu

Treba sa rozhodnúť na začiatku, ktorý z rôznych typov životopisov sa hodí na konkrétnu pozíciu a odvetvie, do ktorého sa snažíte dostať. Dá sa to vytušiť aj podľa inzerátu, v ktorom sa dozviete, na čo kladú na danej pozícii dôraz - či na vzdelanie (vtedy použiť tradičný formát so všetkými akademickými úspechmi na vrchu dokumentu), alebo na to, že kandidát má dobre poznať dané odvetvie a mať silné pracovné skúsenosti - vtedy odporúčame tzv. výsledkový formát. Ak je pozícia stavaná pre človeka "generalistu", ktorý akoby mal pokryť viacero oblastí a mať všestranné vlohy, odporúčame tzv. oblastný formát.

  1. Výsledky, dokončené projekty, úspechy

Dôležité je, aby ste sa na vlastné skúsenosti pozreli objektívne. Nie je dobrá ani prehnaná skromnosť, ani nafukovanie doterajších úspechov. Pomohlo by, keby ste dali osobe vám blízkej za úlohu spomenúť si na bežné každodenné úspechy, s ktorými ste sa v minulosti pochválili. Mohlo ísť o to, že ste na tímovej porade boli pochválený za kreatívne nápady, alebo o to, že ste silnou kontrolou projektu ušetrili jeho skĺznutie mimo časového harmonogramu. Čím konkrétnejšie tieto aktivity budú, tým dôveryhodnejšie bude vaša pracovná skúsenosť vyznievať. Je pravda, že je niekedy ťažké sa rozpamätať na všetky dosiahnuté úspechy, a preto vám poradíme osvojiť si nový zvyk. Každých 9-12 mesiacov si vyhraďte čas na prepísanie, vylepšenie svojho životopisu. Pomôže to jednak v zaznamenaní kľúčových úspechov uplynulého roka a zároveň precibrí vašu písomnú zručnosť vlastnej prezentácie.

  1. Lepšie je byť raz konkrétny, než tri krát opisný

Nepoužívajte vety typu: "daily used various IT systems to support smooth running of HR department". Táto veta nehovorí nič, len to, že ste robili na HR oddelení, za počítačom. Nehovorí aké systémy ste používali (je rozdiel, či ide o zložitý systém alebo excel dokumenty!) a ani za akým účelom (je rozdiel, či ste pomáhali s administratívou, alebo manažovali citlivé údaje o zamestnancoch). Konkretizujte všetko, čo sa dá, i keď by sa vám to malo zdať nedôležité, napríklad: "Used internal SAP system on daily basis when updating payroll database. Contributed to further development of new intranet for the whole HR team of 30."

  1. Vtáka spoznáš po perí, kandidáta podľa jazyka

Spôsob, akým je váš životopis napísaný, je asi to, čo môže urobiť ten najlepší dojem, alebo všetko pokaziť. Vhodný výber slov (power verbs), správny čas (simple past=jednoduchý minulý) a rovnováha medzi žargónom a skratkami, ktoré budú pochopiteľné aj pre ľudí nie od fachu.

Môže byť písaný v prvej, alebo tretej osobe, ale častejšie sa používa prvá (tá tretia je trochu archaická). Vety musia byť jasné a stručné - triafať do čierneho. Vyhýbajte sa dlhým odstavcom, ktoré by mohli rekruiterov uspať.

  1. Skontroluj - Spätná väzba - Skontroluj

Životopis potrebuje "dozrieť". Nesnažte sa ho napísať za deň, ani za tri. Najlepšie je nechať si naň týždeň a viac (prvú, hlavnú verziu). Napísať ho, a nechať na pár dní odležať. Vrátiť sa k nemu a s čistou hlavou sa naň kriticky pozrieť, akoby ste boli cudzou osobou. Opraviť chyby a iné drobnosti a popremýšľať, či komunikuje to, čo chcete. Potom ho pošlite ľuďom, ktorí sa v tom aspoň trochu vyznajú, a najideálnejšie kariérnemu koučovi. Pravdepodobne týmto získate ďalšie pripomienky a nápady, ktoré budete chcieť do dokumentu zakomponovať. Výborne! Urobte to, nechajte to odležať ďalšie dva dni a vráťte sa k tomu naposledy: skontrolujte ešte raz, a životopis by mal byť hotový!

Príležitosti pre mňa


Kariéra Bez Hraníc, spol. Yeminee s. r.o.
E-mail: stanka.svecova@gmail.com, Skype: karierazahranicami
2007 © Yeminee, s.r.o.

webdesign © bart.sk

EPICORFinalne_logo_accenture.jpgLogo.gifLogo_Proactive_HR.jpgNEWlogo.jpglogo2.jpglogo_big.jpgeducation_text_-_zmena_loga.jpgtarget.jpgAIESEC_logo_modrenabielom.jpg